Cultivarea legumelor. (1)

1941541_614675105275619_1575801621_oÎncă din lunile februarie-martie trebuie să ne ocupăm de cultivarea  răsadurilor. Astfel, din sămânţa selecționată şi păstrată din toamna trecută, sau din sămânţa cumpărată de la producători sau comercianţi cunoscuţi pe piaţă, având soiuri autohtone sau străine ‘’ nemodificate genetic ‘’ sau care nu au fost înmulţite cu ajutorul stimulentelor şi îngrăşămintelor chimice, vom pregăti viitoarele răsaduri. Pentru aceasta ne trebuie un pământ bun iar cel mai bun pământ, până când vom putea aduce noi din pădure mranita și vom procura gunoi de grajd şi de găină, putred…putem cumpăra pământ de flori la saci de 5-10 kg., cât ne trebuie. Dacă avem păhărele de iaurt, borcănaşe din plastic, tăviţe din plastic, le putem folosi pe acestea. Dacă nu…cumpărăm de la magazin tăviţe din plastic speciale pentru răsaduri. Le umplem cu pământ şi punem câte o sămânţa în păhărel şi mai multe în tăviţe. Seminţele pot fi de : roşii, vinete, ardei graşi şi capia. Din fiecare putem pune mai multe soiuri. Astfel sunt o mulţime de soiuri de roşii(chery), de ardei, de vinete albe sau negre, de castraveţi…Important este să notaţi pe fiecare pahar sau tăviţă…ce şi cum este fiecare. Eu am beţe, care ulterior vor sprijini răsadul, colorate în vârf cu câte o culoare, culoare pe care o notez cu soiul respectiv într-o agenda. În tăviţe pun acelaşi soi, nu le încurc între ele. Problema adevărată abea acum începe…Răsadurile trebuie ţinute la lumină şi căldură. În casă este căldură, aşa încât trebuie că în dreptul ferestrelor să punem măsuţe pe care vom aşeza tăviţele cu pahare…Acestea trebuie udate ‘’zilnic’’ cu apă călduţă. Apoi asistăm la ‘’ miracolul ‘’ încolţirii…cum apar primele două frunzuliţe cu coajă samantei în cap, cum se apleacă înspre soare într-un gest de fototropism, c pentru rugăciune. Vom avea grijă să le întoarcem invers din două în două zile pentru a le obligă să se tot întoarcă, întărindu-şi astfel tulpina. Ce trebuie reţinut, este că afară vor fi scoase în grădina de legume şi în solar, după cca. 60 de zile de la plantare. Bineânţeles că vom urmări vremea. Aceasta trebuie să fie caldă şi cu o previzionare bună. Răsadurile se vor planta scoţând doar paharul. Rădăcina va fi cuprins tot pământul, mai ales la roşii. Dacă pământul nu este gras şi nici nu l-aţi ameliorat, va trebui să va procuraţi, la început din vecini, puţin gunoi de grajd şi de pasăre, de preferinţă putred, gunoi ce-l veţi pune la rădăcina fiecărui răsad. Apoi veţi pune câte un arac în dreptul fiecărui răsad. Legaţi răsadul şi udaţi-l. La început trebuie udat zilnic.

 

Acest articol a fost publicat în Grădina de legume, Normalogie și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Cultivarea legumelor. (1)

  1. Cristian zice:

    …la noi se face platforma in solar, cine are solar.
    3 pe 6, inalta de 1 m, din paie si balegar. acoperita un cort din plastic si cu ceva otrava pentru soareci ca ramai fara ardei (pe aia ii mananca primii )))) )

    am si eu o intrebare, ca nu gasesc pe net. de ce nu e bine sa mananc seminte de dovleac comestibil? unii spun ca trebuie mancate numai alea de dovleac porcesc (bostan).

    eu pe o sticla de ulei am poza unui dovleac comestibil ….

  2. calinakimu zice:

    Am auzit si eu chestia cu platforma. Eu, un venetic, pun in solar rasaduri crescute in casa, la ferestre. Le rasadesc cand sunt maricele, din acest motiv nu pun pat de balegar de cal. In el se simt bine coropisnitele. Nu folosesc la pamant NICI UN FEL DE OTRAVURI. Folosesc macerat de urzici, de coada soarecelui si coada calului, si ca fungicid, si ca anti-acarieni.
    Semintele de dovleac sunt excelente. Daca poti sa le mananci crude…efectul este multiplicat.
    Eu mananc la greu…Este adevarat ca mananc numai dovleci plantati de mine, fara pesticide sau ingrasaminte sofisticate.

    • Cristian zice:

      nici eu nu folosesc nici un fel de chimicale
      urzicile sunt chiar bune, nu doar la stropit, dar si alunga daunatori, doar prin simpla prezenta
      la dovleci, multi imi spuneau sa mananc semintele doar de la cei pentru animale (dealtfel, pe vremea lui ceasca doar de alea erau, nu stiu ce mai e acum)
      dar zilele astea am mancat dovleac copt, si am mancat si semintele

      … ha, am gasit de care am. de asta. si uite ca se mananca semintele

      http://gradinahobby.blogspot.ro/2013/03/dovleac-pentru-seminte.html

      hihihi

  3. calinakimu zice:

    „Gura lumii sloboda”…este o vorba, care vorbeste sa nu asculti intotdeauna de „vorbe”. Cand am inceput sa culeg ciuperci si bureti de prin padure, satenii ma sfatuiau sa nu culeg „piciorul caprioarei” si „chitarci”, numiti si hribi tiganesti, ca nu sunt comestibile. Aiurea ! Sunt extraordinare. Eu, cum nu manac carne, consum alimente bogate in proteine vegetale. Sunt ciuperci ce le consum crude. Chiar palaria piciorului de caprioara, preparat, are consistenta carnii de pui fragede. Ca sa nu vorbesc de hribi…regele ciupercilor.

  4. smaranda zice:

    Servus Cristi, ma gandeam eu ca dovleacul si semintele acestuia sunt bune la ceva, nu numai la gust. Dar chiar asa special nu mi l-am imaginat. Multumesc de pagina.

  5. calinakimu zice:

    Daca am sta sa cuantificam nevoile de elemente, micro-macro , anti-oxidanti si pro- vitamine, daca am cuantifica nevoile de saruri minerale sau alte suplimente alimentare, intr-un moment sau altul al existentei, in functie de…si pentru ca…deoarece…viata ne-am transforma-o intr-un calvar…
    Cine a citit studiul China ? Eu l-am citit pe net mult dupa ce aplicam „dupa ureche” multe din constatarile acestui studiu. Este o lectura documentara extrem de interesanta. O recomand fara retinere tuturor.

Lasă un răspuns

